Pas op voor politieke kletspraat

De filosoof Harry G. Frankfurt (1929-2023) publiceerde in 1986 in zijn - uiteindelijk  - meest bekende werk " On bullshit "; een diepgaande analyse van het fenomeen ' bullshit' ofwel 'onzin' of ‘ kletspraat ’. Frankfurt betoogde dat leugens opzettelijke misleidingen zijn, waarbij iemand bewust onwaarheden vertelt om anderen te misleiden. Bullshit daarentegen is volgens hem niet per sé gebaseerd op onwaarheden, maar het ontbreekt de bullshitter aan een interesse in de feitelijke waarheid of juistheid van de beweringen.  Waarom bullshit? Frankfurt onderzocht de motieven achter het produceren van bullshit. Hij stelt dat mensen bullshit vaak gebruiken om indruk te maken, hun imago te verbeteren of hun eigen agenda te bevorderen. Bullshit kan ook worden gebruikt om anderen te misleiden of om een vaagheid te creëren waardoor men zich kan onttrekken aan verantwoordelijkheid of kritiek. Een cruciaal aspect van bullshit is dat het vaak wordt geproduceerd zonder ee

Provincie – Weg

N44 fietspad Wassenaar - Den Haag gesloten.Sinds jaar en dag fiets ik van Wassenaar naar Den Haag. Het is van Wassenaar Centrum naar Den Haag Centrum 17 minuten met auto of motor, met de bus 10 minuten langer en op de fiets, langs de N44, zo'n 35-40 minuten. Met mooi weer een heerlijke tocht. Althans, tot voor kort. Want ik het kader van het verbeteren van de fietsroute is mijn fietspad nu gesloten. Omrijden kan, maar is vervelend. De provincie Zuid-Holland werkt aan de weg want men wil het fietsen bevorderen met “snelwegen” voor fietsers.
Een zogenoemde velostrada tussen Leiden en Den Haag via Voorschoten en langs langs de N44 via Wassenaar en Katwijk. Dit kost in totaal € 8,5 miljoen. Daar is kritiek op: te duur en onnodig, een verkeerd ontwerp. Misschien gezeur. Maar wie is er eigenlijk voor? En al die langdurige ellende voor de fietsers voor een ietsje comfortabeler fietspad. Inmiddels heeft de aannemer dus Wassenaar bereikt. En ik moet dus steeds omfietsen. Okay, het scheelt maar 5 minuten. Maar dat is wel 14% van mijn reistijd. En de overlast gaat een tijdje duren. Maar hoelang? De provincie zwijgt erover. Een kleine gemeente zoals Wassenaar, met 'beperkte bestuurskracht', doet dat toch beter: met maatregelen met draagvlak en goede communicatie over de overlast.

Reacties