Pas op voor politieke kletspraat

De filosoof Harry G. Frankfurt (1929-2023) publiceerde in 1986 in zijn - uiteindelijk  - meest bekende werk " On bullshit "; een diepgaande analyse van het fenomeen ' bullshit' ofwel 'onzin' of ‘ kletspraat ’. Frankfurt betoogde dat leugens opzettelijke misleidingen zijn, waarbij iemand bewust onwaarheden vertelt om anderen te misleiden. Bullshit daarentegen is volgens hem niet per sé gebaseerd op onwaarheden, maar het ontbreekt de bullshitter aan een interesse in de feitelijke waarheid of juistheid van de beweringen.  Waarom bullshit? Frankfurt onderzocht de motieven achter het produceren van bullshit. Hij stelt dat mensen bullshit vaak gebruiken om indruk te maken, hun imago te verbeteren of hun eigen agenda te bevorderen. Bullshit kan ook worden gebruikt om anderen te misleiden of om een vaagheid te creëren waardoor men zich kan onttrekken aan verantwoordelijkheid of kritiek. Een cruciaal aspect van bullshit is dat het vaak wordt geproduceerd zonder ee

Socialemediamoe

Onlangs kreeg ik en mailtje van een zeer active sociale media gebruiker. Eentje van het eerste uur. Ik had hem eerder met zijn verjaardag gefeliciteerd via Google+.
Hij schreef mij een paar weken later dat hij pas toen mijn bericht had gezien. Hij was zo traag, want namelijk een beetje Sociale Media Moe!

Nou bestaan sociale media al een tijdje. Zelf ben ik sinds 2005 actief.  Ik heb sindsdien zo ongeveer elk platform getest en heel wat verschijnselen meegemaakt. Leuk en minder leuk.

Maar nu Linkedin, Facebook en Twitter mainstream zijn geworden, is de spanning er wel helemaal af. En ik begrijp wel dat veel van de early adopters, vaak innovatief ingestelde mensen, er nu wel een beetje klaar mee zijn.
De vraag is alleen: What's next?

Reacties