Iedere week mailen Maarten Prinsen (Wassenaar) en Marc Hesp (Menterwolde) elkaar over politiek, hun gemeente, lekker eten en de overeenkomsten van liberalisme in een rode en een blauwe gemeente.
Deze week de aftrap. Beste Maarten, Deze week was de dag van de dialoog, een mooie moment om te starten met onze dialoog. Leuk dat we vanaf nu wekelijks elkaar een mailtje gaan sturen, ik hoop dat we iets van elkaar kunnen leren. Laat ik beginnen met onze gemeente voorstellen. Menterwolde bestaat sinds 1990 en kent 4 kernen: Meeden, Muntendam, Noordbroek en Zuidbroek. In de gemeente wonen 12500 mensen. De PvdA werd bij de vorige verkiezingen 3x zo groot als de VVD en het college bestaat uit PvdA en GroenLinks. Met recht: een rode gemeente in Groningen.
In Menterwolde vind je prachtige lintdorpen met monumentale gebouwen. De Hereweg in Meeden is een voorbeeld van zo'n schitterende straat waar vele juweeltjes te vinden zijn. Verder vinden we hier uitgestrekte velden vol bieten, aardappelen en gerst. In het voorjaar kleuren de velden geel van het koolzaad, wat een fantastisch gezicht is. Toen ik - nu 14 jaar geleden – in Groningen kwam wonen, dacht ik een provincie vol stugge, moeilijk toegankelijke mensen aan te treffen. Dat beeld bestaat in 't Westen, zoals we hier de rest van Nederland noemen. Dat beeld klopt niet. Ik ga me niet wagen aan een beschrijving van 'de Groninger', maar ik hoop jou en onze lezers in de komende maanden een betrouwbaarder beeld te kunnen schetsen. Voor veel mensen in deze buurt is het moeilijk om op de VVD te stemmen. De Sociaaldemocratie is ze met de paplepel ingegoten en op de VVD stemmen hoort niet. Toch hoor ik ook veel onvrede en krijgen we veel waardering voor het werk dat ons team in deze gemeente doet. Wassenaar staat hier bekend als een echt VVD-bolwerk, vol villa's en Volvo's. Is ons beeld van jullie net zo vertroebeld als andersom? Liberale groet,
Marc ______________________________________________ Beste Marc, Menterwolde kende ik eerlijk gezegd niet. Wat dat betreft ben ik een echte Randstedeling. Dat de VVD in het rode Groningen een minderheidspartij is, verbaast me niet. Maar denk maar niet dat wij het in Wassenaar veel makkelijker hebben. Wij moeten sinds 2006 opboksen tegen een lokale populistische afsplitsing van de VVD, genaamd “Wat Wassenaar Wil (WWW)”, en ook het CDA mag hier niet worden weggecijferd. VVD en WWW hebben elk 6 zetels, CDA 5 zetels, PvdA 2 zetels en Groen Links en D66 elk 1 zetel. Ik begin maar eens met een schets van mijn dorpje. Wassenaar is een uniek dorp in een druk gedeelte van ons land. De bijzondere ligging midden in de natuur en aan zee in combinatie met de goede voorzieningen (op fietsafstand van de steden Den Haag en Leiden) maken het een geliefde – en zeker ook dure - plaats om te wonen. Met - inderdaad - veel dure autos: veel BMW en Porsche (heb ik zelf ook) en SUV’s (we hebben ook een Chrysler Voyager). Wassenaar is bekend om de groene omgeving. Het behoud van Wassenaar als groene oase in de Randstad heeft voor de VVD in dit dorp ook hoge prioriteit. Ook het groene landschap rondom Wassenaar moet worden behouden en kwalitatief worden verbeterd. Verder is voor veel inwoners veiligheid belangrijk. Niet alleen in verband met het roversgilde dat Wassenaar traditioneel weet te vinden, maar vooral ook de veiligheid van de jonge Wassenaarders, vooral ook in het verkeer. Het verkiezingsthema van de VVD in Wassenaar is daarom: groen en veilig. Zoals van de VVD mag worden verwacht, is de betaalbaarheid van gemeentelijke overheid natuurlijk belangrijk. We zijn in Wassenaar dus tegen verhoging van de OZB. Zo staat het ook keihard in ons verkiezingsprogramma. Vanmorgen werd ik aan de vooravond van “Lunteren” (waar ik zelf niet heen ga, overigens) gebeld door
een verslaggeefster van de NOS. Ze wilde weten waar ik mee bezig was. Ik vertelde dat ik nu vooral lokaal aan het werk ben. Ik vertelde dat de VVD in Wassenaar een eigen, lokale campagne voert. We gaan onder andere werken via YouTube en Hyves en via een klassiek weblog. Verder hebben we ook nog Facebook – om hip te zijn - en linkedIn - om de hoogopgeleide inwoners ook binnen te halen. Via deze kanalen zullen we naast de klassieke activiteiten op straat en in de huis-aan-huisbladen, ook via de sociale media op internet interactie met de kiezers mogelijk maken. Reacties op vragen uit het netwerk willen we wekelijks op video gaan zetten, naar het inspirerende voorbeeld van Bill Clinton. De verslaggeefster van de NOS vertelde dat zij de laatste tijd een nieuwe élan binnen de partij waarneemt. Zij vroeg of ik dat herkende. Ik kon dit wel beamen voor zover mensen bezig zijn met de lokale campagne. Lokaal werken geeft de mensen hoop en energie. Groet Maarten
Reacties
Een reactie posten