Pas op voor politieke kletspraat

De filosoof Harry G. Frankfurt (1929-2023) publiceerde in 1986 in zijn - uiteindelijk  - meest bekende werk " On bullshit "; een diepgaande analyse van het fenomeen ' bullshit' ofwel 'onzin' of ‘ kletspraat ’. Frankfurt betoogde dat leugens opzettelijke misleidingen zijn, waarbij iemand bewust onwaarheden vertelt om anderen te misleiden. Bullshit daarentegen is volgens hem niet per sé gebaseerd op onwaarheden, maar het ontbreekt de bullshitter aan een interesse in de feitelijke waarheid of juistheid van de beweringen.  Waarom bullshit? Frankfurt onderzocht de motieven achter het produceren van bullshit. Hij stelt dat mensen bullshit vaak gebruiken om indruk te maken, hun imago te verbeteren of hun eigen agenda te bevorderen. Bullshit kan ook worden gebruikt om anderen te misleiden of om een vaagheid te creëren waardoor men zich kan onttrekken aan verantwoordelijkheid of kritiek. Een cruciaal aspect van bullshit is dat het vaak wordt geproduceerd zonder ee

Nieuw beleid Yahoo onvriendelijk voor jou!



Yahoo gaat stoppen met de mogelijkheid om bij Yahoo-applicaties zoals Tumblr en Flickr in te loggen met je Facebook- of Google-account. Je zult voortaan gewoon een eigen yahoo-ID moeten aanmaken.

Apple, Microsoft, Google en Yahoo zijn de 4 grootste aanbieders van (consumenten)internetdiensten (email, sociale netwerken, blogs, cloudopslag, fotosharing, agenda en andere kantoorapps). En het zijn ook vooral concurrenten. Nu is het inloggen bij de ene dienst met een account van de concurrentie mogelijk als deze dat voor apps van anderen aanbied (via zgn. API). Voor de gebruiker reuze handig.Want dan hoeft hij niet bij elke start/installatie van een APP steeds opnieuw zijn naam, email enz in te vullen en te bevestigen. Maar je grip op de gebruiker wordt minder, terwijl je die gebruiker graag volledig in je macht wilt hebben - om volledig te kunnen uitnutten.
Dus stelde Google na de overname van Youtube het inloggen met een Google-ID verplicht.Microsoft had sowieso al een strikt beleid, dat je hun applicaties alleen kon gebruiken met een Microsoft-ID. En van Apple en ook van Facebook waren we het al gewend. Hiermee trachten de grote providers hun greep op hun gebruikers te versterken. Echt niet om je een "betere gebruikerservaring" te bieden!  En nu doet Yahoo hetzelfde met zijn applicaties.
Jammer.

Reacties