Pas op voor politieke kletspraat

De filosoof Harry G. Frankfurt (1929-2023) publiceerde in 1986 in zijn - uiteindelijk  - meest bekende werk " On bullshit "; een diepgaande analyse van het fenomeen ' bullshit' ofwel 'onzin' of ‘ kletspraat ’. Frankfurt betoogde dat leugens opzettelijke misleidingen zijn, waarbij iemand bewust onwaarheden vertelt om anderen te misleiden. Bullshit daarentegen is volgens hem niet per sé gebaseerd op onwaarheden, maar het ontbreekt de bullshitter aan een interesse in de feitelijke waarheid of juistheid van de beweringen.  Waarom bullshit? Frankfurt onderzocht de motieven achter het produceren van bullshit. Hij stelt dat mensen bullshit vaak gebruiken om indruk te maken, hun imago te verbeteren of hun eigen agenda te bevorderen. Bullshit kan ook worden gebruikt om anderen te misleiden of om een vaagheid te creëren waardoor men zich kan onttrekken aan verantwoordelijkheid of kritiek. Een cruciaal aspect van bullshit is dat het vaak wordt geproduceerd zonder ee

6 onmisbare tips voor jouw succes


Uit diepgaand onderzoek blijkt dat er 6 universele manieren zijn om een ander zeer effectief te beïnvloeden. Deze manieren zijn zó effectief dat veel bedrijven ze regelmatig effectief op jou toepassen. Zonder dat je het zelf in de gaten hebt. Want deze 6 manieren zijn allemaal een beetje verhuld. En - mede - daarom ook zo effectief.

Een uitvoerige beschrijving van deze zes manieren van overtuiging, is opgenomen in het boek "Invloed: de zes geheimen van het overtuigen "door professor Robert B. Cialdini

Voor degene die nu nog geen tijd hebben om het boek te lezen, biedt onderstaande video in ruim 11 minuten een uitstekende, begrijpelijke en korte samenvatting. Kijk, en er gaat een wereld voor je open! 


Reacties