Blauwdruk voor Vrede: VN kan Conflict Israël-Gaza oplossen

Duurzame vrede in Gaza   Het aanhoudende gewapende conflict tussen Israël en Gaza heeft geleid tot grote menselijke en economische verliezen. Met de toenemende complexiteit en de religieus geïnspireerde ideologieën die het conflict voeden, lijkt een duurzame oplossing verder weg dan ooit. Echter, een innovatieve en krachtige oplossing kan worden bereikt door een door de Verenigde Naties afgedwongen staakt-het-vuren, gecombineerd met de inzet van een VN-vredesmacht in Gaza. Deze vredesmacht zou niet alleen de orde handhaven, maar ook zorgen voor een periode van stabiel bestuur een breed scala aan stabilisatie- en wederopbouwmaatregelen laten uitvoeren. Hier volgt een betoog voor deze aanpak. De Nederlandse regering zou in de VN dit voorstel kunnen indienen. VN-Gedwongen Staakt-het-Vuren en Inzet van Vredesmacht  Een onmiddellijk staakt-het-vuren afgedwongen door de VN is de eerste essentiële stap. Israel verlaat de Gaza strook. Dit zal de acute vijandelijkheden stoppen en een adempauze

Vernieuwen? Organiseer een FedEx day!

Iedereen heeft het over vernieuwing en hervorming. Alles moet beter, efficiënter, goedkoper en slimmer. Of het nou over de overheid of T-Mobile gaat. Vernieuwen, innoveren, is vooral het nieuw combineren van bestaande dingen: een nieuwe combinatie.
Zo'n nieuwe combinatie krijg je door op een andere manier naar het bestaande te kijken: een nieuw paradigma of een andere invalshoek. In bestaande organisaties of netwerken komt innovatie vaak maar moeilijk van de grond. In een netwerk van gelijkgestemden - die we ook steeds geneigd zijn op te zoeken - is het lastig vernieuwen. En als we steeds dezelfde mensen vragen om oplossingen voor dezelfde problemen, krijgen we ook steeds  dezelfde oplossingen. Als we blijven doen wat we deden, krijgen we wat we altijd kregen. Voor innovatie is toch een botsing of een confrontatie nodig. Iemand die met een totaal ander denkkader naar dezelfde werkelijkheid kijkt.


Nieuw perspectief 
Voor vernieuwing heb je dus ook eigenlijk nieuwe mensen nodig, althans iemand die het bestaande in een nieuw perspectief zet. Verandermanagers doen vaak niet anders. En als ze dat heel slim doen, benutten ze de diepgaande kennis van de 'zittende mensen' over het bestaande om die innovatie te voeden. Die 'zittende mensen' zijn vaak professionals - en die willen in de regel graag ook excelleren in hun werk. En in die behoefte aan verbetering schuilt een geweldige voedingsbodem voor innovatie. De echte innovatie is het meest succesvol van onderop. Het is niet de hippe, innovatieve, elite uit de "creatieve sector" die de wereld gaat vernieuwen en verbeteren. Het zijn de gewone professionals, de kenniswerkers, die ernaar streven om hun werk goed en waar mogelijk beter te doen - om uiteindelijk de wereld 'n beetje beter te maken. Het enige wat ze nodig hebben is - een beetje -  richting en zingeving. Weten waar ze het voor moeten doen.

Innovatie van onderopDus wil je innoveren, dan moet je, behalve wat zingeving,  de werkvloer vooral daarvoor ruimte geven. Google geeft elke ontwikkelaar 20% 'playtime' - om te werken aan eigen ideeën, die in de toekomst tot nieuwe winst voor Google kunnen leiden. En met succes. Ook het Australische softwarebedrijf Atlassian, doet iets soortgelijks. Zij hebben een versie 2.0 van dat Google-beleid ontwikkeld: het bedrijf  geeft zijn werknemers een periode van 24 uur volledige vrijheid om om te werken aan wat ze willen, als het maar iets met het bedrijf te maken heeft. Er wordt wel wat omheen georganiseerd (de aftrap op donderdagmiddag 14.00 uur, de afronding op vrijdag 15.00 uur en de bijbehorende 40 pizza's en 600 biertjes).
Die ene dag, de zogenoemde 'FedEx day', wordt benut voor productinnovaties, aanpassingen en verbeteringen waarvan de werknemers zèlf denken dat die het meest belangrijk zijn. Deze aanpak heeft het bedrijf geen windeieren gelegd.
Het gaat ook niet alleen om de vernieuwingen op zich. Het geeft ook een enorme stimulans aan het werkklimaat in het bedrijf. En dat werken daar 'fun' is,  straalt het bedrijf ook uit naar zijn afnemers. Het relatief kleine bedrijf is inmiddels een wereldwijde groeier! En hun FedEx day beleid wordt inmiddels ook door de concurrentie overgenomen. De conclusie van dit verhaal ligt voor het oprapen.


Reacties