Pas op voor politieke kletspraat

De filosoof Harry G. Frankfurt (1929-2023) publiceerde in 1986 in zijn - uiteindelijk  - meest bekende werk " On bullshit "; een diepgaande analyse van het fenomeen ' bullshit' ofwel 'onzin' of ‘ kletspraat ’. Frankfurt betoogde dat leugens opzettelijke misleidingen zijn, waarbij iemand bewust onwaarheden vertelt om anderen te misleiden. Bullshit daarentegen is volgens hem niet per sé gebaseerd op onwaarheden, maar het ontbreekt de bullshitter aan een interesse in de feitelijke waarheid of juistheid van de beweringen.  Waarom bullshit? Frankfurt onderzocht de motieven achter het produceren van bullshit. Hij stelt dat mensen bullshit vaak gebruiken om indruk te maken, hun imago te verbeteren of hun eigen agenda te bevorderen. Bullshit kan ook worden gebruikt om anderen te misleiden of om een vaagheid te creëren waardoor men zich kan onttrekken aan verantwoordelijkheid of kritiek. Een cruciaal aspect van bullshit is dat het vaak wordt geproduceerd zonder ee

Het nieuwe werken is 'n smartphone

In de maanden februari-april was ik digitaal 'n beetje gehandicapt. Ik was voor mijn nieuwe job van werkplek veranderd en moest mijn smartphone en laptop met telewerkvoorziening bij mijn oude club inleveren. Met een nieuwe kamer, een nieuw bureau, nieuwe secretaresse en … slechts een gewoon mobieltje stapte ik op mijn nieuwe werkplek 6 jaar terug in de tijd. Geen telewerken, niet onderweg mailtjes lezen en beantwoorden, niet buiten kantoor en kantoortijden in de agenda, niet na een afspraak of na een gemiste treinaansluiting via 9292ov.nl een nieuwe reisroute plannen. En evenmin snel iets op Google opzoeken tijdens een vergadering. En wijzigingen in mijn agenda merkte ik meer dan eens te laat.

Nee, gedurende die eerste 100 dagen was ik zonder “kantoor op zak”. De sterk merkbare daling van mijn productiviteit in mijn nieuwe werk weet ik aanvankelijk deels aan de nieuwigheid van de job. Maar toen kwam daar de Blackberry met de agenda, de mail en internet. En in 1 keer ging alles veel sneller. En beter. En 's avonds was ik minder moe. Mijn mailbox was meestal opgeruimd, zaken werden snel afgehandeld. En hoewel er opeens op vreemde tijden heen en weer werd gemaild – tijdens het ontbijt of 's avonds op de bank – was ik aan het eind van de dag minder moe. Minder stress. Meer rust in mijn hoofd. En, over de duim gemeten, zeker 30-40% meer effectieve productiviteit. 's-Morgens op kantoor kan ik nu direct aan de slag met lichtvoetige gesprekken of zware dossiers. Als ik op kantoor kom, is mijn inbox leeg en mijn agenda bijgewerkt. Het nieuwe werken is voor mij eigenlijk niet veel meer dan een smartphone, waarmee je je kantoor in feite altijd bij de hand hebt.

Reacties