Pas op voor politieke kletspraat

De filosoof Harry G. Frankfurt (1929-2023) publiceerde in 1986 in zijn - uiteindelijk  - meest bekende werk " On bullshit "; een diepgaande analyse van het fenomeen ' bullshit' ofwel 'onzin' of ‘ kletspraat ’. Frankfurt betoogde dat leugens opzettelijke misleidingen zijn, waarbij iemand bewust onwaarheden vertelt om anderen te misleiden. Bullshit daarentegen is volgens hem niet per sé gebaseerd op onwaarheden, maar het ontbreekt de bullshitter aan een interesse in de feitelijke waarheid of juistheid van de beweringen.  Waarom bullshit? Frankfurt onderzocht de motieven achter het produceren van bullshit. Hij stelt dat mensen bullshit vaak gebruiken om indruk te maken, hun imago te verbeteren of hun eigen agenda te bevorderen. Bullshit kan ook worden gebruikt om anderen te misleiden of om een vaagheid te creëren waardoor men zich kan onttrekken aan verantwoordelijkheid of kritiek. Een cruciaal aspect van bullshit is dat het vaak wordt geproduceerd zonder ee

Albert Heijn vertrouwt jou

Sinds enige tijd is er bij onze Albert Heijn de zelfscan. Hiermee scannen de klanten zelf hun boodschappen en rekenen met de pinpas af, zonder dat er een kassamedewerker aan te pas komt. Het is een systeem dat is gebaseerd op vertrouwen. Er is wel eens steekproefcontrole. Ik heb dat in ruim een jaar tijd twee keer gehad.
Maar ik heb intussen voor vele duizenden euro's boodschappen gedaan. Met het vertrouwen van Albert Heijn.

Gisteren keek ik bij thuiskomst van de wekelijkse boodschappen mijn kassabon vluchtig na. Iets wat ik eigenlijk nooit doe. Wat bleek: er stond 2 keer een zak perssinaasappels à € 4,49 op, terwijl ik er echt maar 1 had ingeladen.

Bij wijze van experiment dus terug naar de AH met de kassabon. Tot mij verrassing kreeg ik terstond na mij mededeling over mijn ontdekking € 4,50 cash in handen gedrukt. Zonder vragen of aarzeling. En zo is het vertrouwen dus ook andersom ontstaan.
Aan het gemak waarmee ik de € 4,50 terugkreeg, moet ik nog wel even wennen.

Reacties