Hoe kun je phishing e-mail herkennen? Meestal heeft het phishing e-mailtje diverse taal- of vormfouten die erop wijzen dat het niet legitiem is.
Kijk ook vooral naar de domeinnaam in het e-mailadres van de afzender. De domeinnaam is na
@ en vóór de toplevel-extensie
.nl .com .org enz.
Dus bijvoorbeeld:
klantenservice@ing.
bank-services.nl
ABN-AMRO@
security-services.nl
zijn niet te vertrouwen.
De informatie vóór @ is bij phishing bedoeld om vertrouwen te wekken, maar dat kan iedereen zijn.
Ik kan jou van de e-mailserver van dit weblog bijvoorbeeld een e-mail sturen met als adres klantenservice@ABN-AMRO.maartenprinsen.nl.
De klikbare links in een e-mail moeten verwijzen naar het hoofddomein van de te vertrouwen afzender. Dus wel https://www.ing.nl/inloggen en niet bijvoorbeeld https://systeemadmin.com/4yowybckw5f2is3i.
Daarnaast heb je als het goed is nog nooit mail van dit mailadres gehad.
Een nepmail kun je aan de volgende kenmerken herkennen:
• Afzender
Controleer het adres van de afzender. De naam van de afzender mag dan precies hetzelfde zijn als die van je bank of webwinkel, maar vaak is het gebruikte e-mailadres vaag of een afgeleide versie van een echte bedrijfsnaam of de naam van een instantie. Is het adres vaag of onduidelijk? Dan heb je waarschijnlijk met phishing te maken.
• Aanhef
Word je met hele algemene termen, zoals 'Geachte heer/mevrouw' of 'Beste klant', aangesproken, let dan op. Bedrijven en instanties waar je klant bent, gebruiken meestal in ieder geval je achternaam in een e-mail of weten of je een man of een vrouw bent.
• Vragen naar persoonsgegevens
In veel nepmails staat het verzoek om je persoonsgegevens 'te controleren', 'bij te werken' of 'aan te vullen'. Je moet dan op een link klikken om dit te doen. Doe dit nooit zomaar. Je bank, verzekeringsmaatschappij en overheidsinstanties vragen nooit op deze manier naar persoonsgegevens. Bel het bedrijf of de instantie liever eerst op om te controleren of ze de e-mail wel zelf hebben verstuurd. Gebruik hiervoor nooit de contactgegevens in de e-mail, maar zoek deze zelf op.
• Taalgebruik en vormgeving
De huidige generatie nepmails staan allang niet meer bol van de taal- en spelfouten. Ook de gebruikte logo’s en foto’s worden steeds professioneler. Lees en bekijk de e-mail goed om te zien of je toch geen onregelmatigheden tegenkomt. Je kunt ook een eerdere mail van een bedrijf of instantie ernaast leggen ter vergelijking.
• Links
Links in nepmails kunnen ervoor zorgen dat er schadelijke software op je computer wordt geïnstalleerd of dat je naar een valse website wordt geleid. Klik dus nooit zomaar op de links in e-een e-mail die je niet vertrouwt. Controleer het adres van de link door, zonder erop te klikken, de cursor van je muis op de link te zetten en te kijken welk adres er verschijnt.
• Bijlage
Een bijlage in een nepmail kan ervoor zorgen dat er schadelijke software op je computer wordt geïnstalleerd. Open dus nooit zomaar een bijlage van een e-mail die je niet vertrouwt. Een zip-bestand is altijd verdacht aangezien bijvoorbeeld facturen en aanmaningen nooit op deze manier worden verstuurd. Verwacht je toch een bestand? Neem dan contact op met de afzender om te vragen wat en hoe ze iets precies verstuurd hebben. Gebruik ook hiervoor nooit de contactgegevens in de e-mail, maar zoek deze zelf op.
Zie voor meer tips:
veiliginternetten.nl
Reacties
Een reactie posten