Trump's Miljardendeal: 'Ik koop Groenland'

In een spectaculaire zet die doet denken aan de legendarische aankoop van Alaska, schudt Donald Trump opnieuw de internationale gemeenschap wakker. Zijn voorstel? Een ongekende deal waarin hij elk van de 56.000 Groenlanders tot instant-miljonair maakt. Prijskaartje: een 'luttele' 56 miljard dollar. "Het is de kunst van het onderhandelen," aldus Trump. "Groenland is een goudmijn, letterlijk én figuurlijk." Waarom Trump's oog op Groenland viel De zakenman in Trump heeft zijn huiswerk gedaan. Onder het smeltende ijs van Groenland ligt een astronomische rijkdom verborgen: olie, gas en kostbare zeldzame aardmetalen ter waarde van ruim 2.600 miljard dollar. "We praten hier over een return on investment die Wall Street zou doen duizelen," zegt Trump. De jackpot onder het ijs Olievoorraad die groter is dan die van Saoedi-Arabië Zeldzame aardmetalen die cruciaal zijn voor smartphones en elektrische auto's ...

Politieke campagnes zijn nutteloos


In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november 2023 is het vast weer raak. Ballonnen, posters, vlaggen en flyers sieren de weken ervoor het straatbeeld. De politieke partijen doen er alles aan om de aandacht van de kiezer te trekken. Maar zijn deze campagnes wel effectief?

Uit verschillende onderzoeken zowel in Nederland als in andere landen blijkt dat de meeste kiezers hun keuze voor een partij al hebben gemaakt voordat de campagne begint. Ze zijn al bekend met de standpunten van de partijen en hebben een voorkeur. De kosbare campagnes met reclamespotes, ballonen, flyers en posters hebben dan nauwelijks enige invloed op hun stemgedrag.

Dit wordt heel concreet onderstreept door het voorbeeld van Pieter Omtzigt. Hij weet in de recente peilingen zonder een cent uit te geven een enorme steun onder het electoraat te verwerven. Ook, bijvoorbeeld, Pim Fortuijn wist in 2002 enorme steun onder de kiezers te verwerven zonder een traditionele campagne te voeren. Hij maakte gebruik van sociale media en andere onconventionele middelen om zijn boodschap te verspreiden. Deze voorbeelden laten concreet zien dat politieke campagnes niet nodig zijn om kiezers te overtuigen. Het gaat er vooral om dat een partij een duidelijke boodschap heeft die resoneert bij de kiezers.

Beperk dus de campagnekosten. beter is het te focussen op een duidelijk profiel dat past bij je inhoudelijke politieke overtuiging en de manier waarop je politiek wil bedrijven. De "free publicity" en sociale media doen de rest.

Reacties