De waarde van vakmanschap

Parijs, 1894. Montmartre bruiste van het leven, een broeinest van kunstenaars en bohemiens. In het hart van deze wijk, verscholen achter een enigszins onheilspellende naam, lag restaurant Le Rat Mort – De Dode Rat. Het was een plek waar de bohemien zich thuis voelde - en waar Henri de Toulouse-Lautrec een vaste gast was. Toulouse-Lautrec, een man met een scherpe blik en scherpe tong, was een meester in de snelle schets. Hij kon met een paar vloeiende lijnen een persoonlijkheid vangen, een karakter blootleggen. Op een avond, terwijl hij genoot van een maaltijd in Le Rat Mort, viel zijn oog op Madame Charlotte, een welgestelde weduwe die zich duidelijk vermaakte. Zonder veel omhaal pakte hij een papieren servet en begon te tekenen. Het was geen gedetailleerd portret, verre van dat. Het was een expressieve karikatuur, een vluchtige impressie van Madame Charlotte’s gelaatstrekken en houding. Maar het had iets. Madame Charlotte zag het en was meteen enthousiast. “Oh, monsieur Toulouse-Lautr...

Politieke campagnes zijn nutteloos


In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november 2023 is het vast weer raak. Ballonnen, posters, vlaggen en flyers sieren de weken ervoor het straatbeeld. De politieke partijen doen er alles aan om de aandacht van de kiezer te trekken. Maar zijn deze campagnes wel effectief?

Uit verschillende onderzoeken zowel in Nederland als in andere landen blijkt dat de meeste kiezers hun keuze voor een partij al hebben gemaakt voordat de campagne begint. Ze zijn al bekend met de standpunten van de partijen en hebben een voorkeur. De kosbare campagnes met reclamespotes, ballonen, flyers en posters hebben dan nauwelijks enige invloed op hun stemgedrag.

Dit wordt heel concreet onderstreept door het voorbeeld van Pieter Omtzigt. Hij weet in de recente peilingen zonder een cent uit te geven een enorme steun onder het electoraat te verwerven. Ook, bijvoorbeeld, Pim Fortuijn wist in 2002 enorme steun onder de kiezers te verwerven zonder een traditionele campagne te voeren. Hij maakte gebruik van sociale media en andere onconventionele middelen om zijn boodschap te verspreiden. Deze voorbeelden laten concreet zien dat politieke campagnes niet nodig zijn om kiezers te overtuigen. Het gaat er vooral om dat een partij een duidelijke boodschap heeft die resoneert bij de kiezers.

Beperk dus de campagnekosten. beter is het te focussen op een duidelijk profiel dat past bij je inhoudelijke politieke overtuiging en de manier waarop je politiek wil bedrijven. De "free publicity" en sociale media doen de rest.

Reacties