Triodos Certificaathouders: Beleggen met een Bitter Smaakje

Triodos Bank, ooit de bakermat van duurzaam bankieren, veroorzaakt een onmenselijke tragedie voor haar eigen certificaathouders. De idealistische beleggers, die hun vertrouwen stelden in de missie van de bank, zien hún certificaten in waarde kelderen en worden geconfronteerd met onverkoopbare certificaten en geen oplossingen voor de door de bank zelf veroorzaakte crisis.  De nachtmerrie begon in maart 2020 toen Triodos, met de COVID-19 crisis als excuus, de handel in certificaten stopzette. Beleggers werden gevangen: hun certificaten waren onverkoopbaar, terwijl Triodos de koers kunstmatig hoog hield. Dit creëerde een fictieve realiteit waarin de ware waarde verborgen bleef. In oktober 2020 heropende Triodos de handel. De koers daalde dramatisch, met verliezen tot wel 80%. De beoogde pensioenen vervlogen in rook   Triodos' houding in deze crisis tart elke vorm van menselijkheid. De bank, die zich profileert als ethisch en transparant, toont een ijzingwekkend gebrek aan empathie vo

Politieke campagnes zijn nutteloos


In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november 2023 is het vast weer raak. Ballonnen, posters, vlaggen en flyers sieren de weken ervoor het straatbeeld. De politieke partijen doen er alles aan om de aandacht van de kiezer te trekken. Maar zijn deze campagnes wel effectief?

Uit verschillende onderzoeken zowel in Nederland als in andere landen blijkt dat de meeste kiezers hun keuze voor een partij al hebben gemaakt voordat de campagne begint. Ze zijn al bekend met de standpunten van de partijen en hebben een voorkeur. De kosbare campagnes met reclamespotes, ballonen, flyers en posters hebben dan nauwelijks enige invloed op hun stemgedrag.

Dit wordt heel concreet onderstreept door het voorbeeld van Pieter Omtzigt. Hij weet in de recente peilingen zonder een cent uit te geven een enorme steun onder het electoraat te verwerven. Ook, bijvoorbeeld, Pim Fortuijn wist in 2002 enorme steun onder de kiezers te verwerven zonder een traditionele campagne te voeren. Hij maakte gebruik van sociale media en andere onconventionele middelen om zijn boodschap te verspreiden. Deze voorbeelden laten concreet zien dat politieke campagnes niet nodig zijn om kiezers te overtuigen. Het gaat er vooral om dat een partij een duidelijke boodschap heeft die resoneert bij de kiezers.

Beperk dus de campagnekosten. beter is het te focussen op een duidelijk profiel dat past bij je inhoudelijke politieke overtuiging en de manier waarop je politiek wil bedrijven. De "free publicity" en sociale media doen de rest.

Reacties