Wij zijn dwergen: Over het Besef van Geschiedenis en Vooruitgang

De filosoof Bernard van Chartres zei het al in de 12e eeuw: "Wij zijn als dwergen, staande op de schouders van reuzen." Intussen gedragen we ons alsof wij zelf die reuzen zijn. Alsof alles wat we weten, maken en kunnen, uit het niets door onze generatie is gemaakt. We zijn vergeten de eeuwen aan uitvindingen, mislukkingen, conflicten en menselijk lijden die hieraan voorafgingen. Zonder die voorgeschiedenis en die eeuwen van vooruitgang, zouden we nog steeds ploeteren, hongeren (en verdrinken) in een middeleeuws moeras, met niet 18 miljoen maar slechts 500.000 mensen in ons land.   Kijk naar je smartphone. Dat apparaat bestaat dankzij duizenden jaren aan wiskunde, wetenschap, oorlog, toeval en menselijke nieuwsgierigheid. We zijn ons amper bewust van wat we hebben. We nemen de helden van vroeger zelfs regelmatig te maat, met de normen van nu. We zijn ons te weinig bewust van dat verleden, maar ook nog weinig bewust van wat we zullen achterlaten op deze wereld. Wat gebeurt er n...

Politieke campagnes zijn nutteloos


In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november 2023 is het vast weer raak. Ballonnen, posters, vlaggen en flyers sieren de weken ervoor het straatbeeld. De politieke partijen doen er alles aan om de aandacht van de kiezer te trekken. Maar zijn deze campagnes wel effectief?

Uit verschillende onderzoeken zowel in Nederland als in andere landen blijkt dat de meeste kiezers hun keuze voor een partij al hebben gemaakt voordat de campagne begint. Ze zijn al bekend met de standpunten van de partijen en hebben een voorkeur. De kosbare campagnes met reclamespotes, ballonen, flyers en posters hebben dan nauwelijks enige invloed op hun stemgedrag.

Dit wordt heel concreet onderstreept door het voorbeeld van Pieter Omtzigt. Hij weet in de recente peilingen zonder een cent uit te geven een enorme steun onder het electoraat te verwerven. Ook, bijvoorbeeld, Pim Fortuijn wist in 2002 enorme steun onder de kiezers te verwerven zonder een traditionele campagne te voeren. Hij maakte gebruik van sociale media en andere onconventionele middelen om zijn boodschap te verspreiden. Deze voorbeelden laten concreet zien dat politieke campagnes niet nodig zijn om kiezers te overtuigen. Het gaat er vooral om dat een partij een duidelijke boodschap heeft die resoneert bij de kiezers.

Beperk dus de campagnekosten. beter is het te focussen op een duidelijk profiel dat past bij je inhoudelijke politieke overtuiging en de manier waarop je politiek wil bedrijven. De "free publicity" en sociale media doen de rest.

Reacties